من أنا

Egypt
من يوم ما اتولدت وانا عايزه اكون دكتوره علشان احقق حلمى عدت على مراحل كتيييييييييييير كل المراحل دى كوم والكليه الجميله دى كوم

الأربعاء، 17 نوفمبر 2010

ربنا كرمنى وبقيت فى سنه خامسه طب
 الحمد لله هانت كلها سنه وتبقى دكتوره
بس بجد دى من اصعب السنين الى مرت على فى حياتى الدراسيه
فى كل حاجه ....فى كل حاجه
فى البيت كمان  كانت سنه صعبه جداااااااااااااا
حتى المدينه الجامعيه الى بتلمنا
حتى التاكسيات هى كمان عملتها معاى ... هى مش التاكسيات لاهما سواقين التاكسى علشان اكون دقيقه
فى يوم من ايامى السعيده ...الى هى طبعا رايحه اليت اخد لى يومين
ركبت لوحدى تاكسى من قدام المدينه واذا بالسائق
اتعدل لى كده وعامل يظبط فى المرايه
بصراحه انا معروفه الحمد لله بدماغى العاليه
طبعا نفضت له ولا كانى قاعدهفى التاكس
السائق_       ياابله انتى من .........
انا-ايوه
هو-         احسن ناس والله
انا -لا تعليق
هو ياابله انا عايزه اسالك سؤال بس ما تزعليش؟ لا مؤاخذه يعنى؟
انا- (بس فى سرى)ايه البرود ده اخلص      اتفضل
هو-    ليه ياابله البنات المغتربين مش محترمين؟
ممش عارفه هو ليه سالنى السؤال ده 
اشمعنى انا يعنى         بس يبدو انه هو توسم فى انى شخصيه عاقله يمكن
او عرف يدخل لى من فين ويدور حوار (انا لحد دلوقتى مش عارفه)
انا-         بعد صدمه    مش كل البنات وبعدين مش صح السؤال مش البنات المغتربين
الكلمه غلطلان لان الاصل على التربيه
المحترمه هتنبقى محترمه وهى فى بلدها ووسط ناسها او بعيد عنهم والعكس
هو----- اه انا عارف بس اغلبهمبصراحه
انا--------- اتنرفزت بس لقيت ان النقاش معاه مش مهم واكتفيت بالصمت
هو------------ لسه شغال لوك لوك
وبيحكى عن البنات الى مش محترمه وبتركب معاه
انا--------ساكته لغايه ما ربنا يبعت الفرج واوصل
------------------------------
الحمد لله وصلت ياساتر
وانا بادفع الحساب
خلى ياابله
شكرا
لا والله
شكرا
بس انتى يا ابله حلوه كده هاديه وسمحه
يابله خلى بالك على نفسك وخليكى كده ماتتغيريش
ما تبقيش زى البنات الى باقلك عليهم انتى ما شاء الله عليكى باين عليكى كويسه ومحترمه
وفجاه نزلت على الدعوات ربنا يكرمك يارب بابن الحلال ربنا يوفقك
 بيصراحه انا ما كنتش متوقعهانى ممكن اتحط فى موقف زى ده!!!!!!
وبعدين ده خلانى افكر
يعنى علشان انا مغتربه يبقى خلاص ما اراعيش ربنا
وليه الناس ماعندهاش ثقه فى البنات اليومين دول
هلى هما معاهم حق؟؟؟؟


هناك تعليقان (2):

  1. يسعدنى اكون اول تعليق فى المدونة
    مبروك المدونة اولا
    نخش فى الموضوع بقى :)
    كل سنة او كل تجربة الواحد بيمر عليها وهوا فيها بيحس انها اصعب تجربة فى حين ان لكل سنة صعوباتها الخاصة وكل تجربة ليها التحديات والعوائق الخاصة بيها
    بس يمكن بنقول ان السنة دى اصعب سنة لاننا بنكون لسه جوا الصندوق ومش شفناه من برا
    او لسه جوا السنة ومش انتلقنا منه وبقينا فى اللى بعدها عشان نبص لها ونضحك عليها
    نيجى بقى لسواقين التاكس
    لو السواق دا راجل كبير فهوا محترم وعندى مرض ومش لاقى حد يكلمه فبيفضفض على روحه
    لو شاب بقى يبقى تيت وابن تيت
    نيجى لكلامه
    فى ناس بتشوف إن الإحترام بيكون فى المنظر بس قدام الناس
    يعنى باختصار
    منظرى محترم خلاص يبقى اشطة والناس شايفانى محترم خلاص تمام
    اهم حاجة شكلى قدام الناس
    بينى وبين نفسى او فى اى بلد تانية بقى مش تفرق
    فى ناس بتفكر بالشكل دا عشان كدا تلاقى المغتربين احيانا كدا
    بس مش المغتربين وبس
    بعض الناس ومش كلهم
    المغتربين بيقابلوا تحديات اكتر شوية زى الحرية والمسؤلية وازاى تقدر تعادل فى الحرية وتتحمل المسؤلية صح وتلتزم بحريتك
    الخلاصة والمهم والأهم
    إن المبادىء الزائفة بتسقط أمام الحرية والإحساس باللامسؤلية أمام الناس فى إن محدش يعرفنى هنا خلاص اعمل اللى نفسى فيه
    بس كدا
    كل سنة وانتى طيبة يا دكتور ومبروك المدونة
    خالص التحية والتقدير والاحترام
    ولنا عودة
    شاب فقرى

    ردحذف
  2. هو زي ما قلتي المحترم محترم في اي مكان وتحت اي ظروف

    مش قاعده ان المغتربات محترمات والا لا

    اما بقي سواقين التاكسي فدول الواحد اصلا ميحاكيهومش ولا يرد عليهم وبتعارض مع شاب فقري انه قل لو انسان كبير في السن يبقي بيفضفض عن نفسه وكدا لا في ناس كبيره في السن وربنا ما يوريكي . اللدنيا اكيد اتغيرت كتير عن الاول


    ربنا يارب يحميكي يارب وديم عليكي نعمة الاخلاق والتوفيق

    ردحذف